ToÈ›i părinÈ›ii îÈ™i doresc ca copiii lor să aibă succes în viață - È™i prin succes, ne referim nu doar la un loc de muncă È™i un venit bun, ci È™i la a fi fericiÈ›i. Și toÈ›i părinÈ›ii se întreabă cum pot face acest lucru să se întâmple.
Potrivit Centrului pentru Dezvoltarea Copilului de la Harvard, succesul în viață È›ine mai puÈ›in de note È™i activități extracurriculare È™i mai mult despre un set de bază de abilități care îi ajută pe oameni să treacă prin provocările inevitabile ale vieÈ›ii. Toate aceste abilități se încadrează în ceea ce numim abilități ale funcÈ›iei executive, pe care le folosim pentru autoreglare. Majoritatea oamenilor care au succes È™i sunt fericiÈ›i în viață au astfel de abilități puternice.
Care sunt cele mai importante astfel de 5 abilități de bază?
DeÈ™i acestea sunt abilități pe care copiii (È™i adulÈ›ii) le pot învăța È™i le perfecÈ›ionează de-a lungul vieÈ›ii, există două perioade de timp care sunt deosebit de importante: copilăria timpurie (vârste cuprinse între 3 È™i 5 ani) È™i adolescenÈ›a/adultul timpuriu (vârste între 13 È™i 26 de ani). În aceste ferestre de oportunitate, învățarea È™i utilizarea acestor abilități pot ajuta copiii să se pregătească pentru succes. În această postare, vom vorbi despre a doua fereastră - cea a adolescenÈ›ei.
Vitamix oferă câteva sugestii valoroase pentru părinÈ›ii care se întreabă cum să îÈ™i ajute copiii să le perfecÈ›ioneze în mod eficient:
1. Planificarea
Când copiii sunt mici, este firesc ca părinÈ›ii să facă mare parte din planificare pentru ei. Însă, pe măsură ce copiii devin adolescenÈ›i, trebuie să înveÈ›e să o facă singuri.
Evită microgestionarea vieÈ›ii adolescentului. În schimb, stabileÈ™te câteva reguli de bază - unele simple, cum ar fi: să îÈ™i facă temele, să se odihnească suficient (7-8 ore de somn) È™i să practice activități fizice regulate (joacă, sporturi de grup). Este posibil să aveÈ›i È™i alte reguli de bază, cum ar fi participarea la mesele în familie sau la alte evenimente din familie. Dincolo de asta, însă, lasă-l pe adolescentul tău să-È™i dea seama cum să facă fiecare lucru în parte. Nu interveni decât dacă regulile de bază sunt în mod clar încălcate în mod constant.
Atunci când adolescenÈ›ii au proiecte pe termen lung, cum ar fi un proiect de cercetare sau aplicaÈ›ii la facultate, staÈ›i È™i discutaÈ›i cu ei despre cum doresc să le realizeze. Lasă-i să vină cu idei înainte de a i le oferi tu!
ImplicaÈ›i-vă adolescenÈ›ii în planificarea activităților de familie sau a vacanÈ›elor, în renovarea casei sau în alte proiecte. LăsaÈ›i-i să ia unele dintre decizii (chiar dacă nu sunteÈ›i întotdeauna de acord).
2. Concentrarea
Explozia utilizării dispozitivelor a cauzat tot felul de probleme de concentrare pentru persoane de toate vârstele. AtracÈ›ia față de acestea ne fac pe toÈ›i să ne concentrăm cu greu pe sarcini mai puÈ›in stimulante - aÈ™a că acum, mai mult ca niciodată, este important să vorbiÈ›i despre modul în care reÈ›elele sociale È™i internetul pot interfera cu viaÈ›a de zi cu zi (È™i cu temele) È™i să încurajezi adolescenÈ›ii din familie să vină cu strategii pentru a gestiona echilibrul între activități.
Încurajează activitățile practice care nu implică ecrane, cum ar fi gătitul, coacerea, construirea de lucruri, cusutul, croÈ™etatul, desenul, pictura sau grădinăritul, mesele în familie fără dispozitive. .
3. Autocontrol
Este esenÈ›ial să devenim conÈ™tienÈ›i de modul în care răspundem, în mod natural, anumitor stimuli È™i situaÈ›ii - mai ales neprevăzute. Cum reacÈ›ionezi la furie È™i frustrare? Uneori, È™i noi întâmpinăm dificultăți în gestionarea sentimentelor neplăcute. AmintiÈ›i-vă că copiii noÈ™tri acordă întotdeauna mai multă atenÈ›ie la ceea ce facem decât la ceea ce spunem. Pentru a-È›i ajuta adolescentul să înveÈ›e autocontrolul, poÈ›i:
· Vorbi deschis despre sentimente È™i despre strategii pentru gestionarea sentimentelor puternice - cum ar fi respiraÈ›ia adâncă, privirea obiectivă a situaÈ›iei, moduri nevinovate de descărcare a furiei etc.
· Discută sincer, după orice supărare, odată ce toată lumea s-a calmat. Ce ar fi putut face diferit adolescentul tău? Ce ar putea face data viitoare? Încurajează-l să identifice problemele È™i să găsească soluÈ›ii!
· VorbiÈ›i despre modul în care comportamentul lui/ lor îi afectează pe ceilalÈ›i È™i de ce este important să aveÈ›i în vedere acest lucru (o practică care învață È™i conÈ™tientizarea).
4. Conștientizarea
AdolescenÈ›ii pot fi foarte conÈ™tienÈ›i, dar mai ales de propria lor lume. AjutaÈ›i-i să înveÈ›e să vadă dincolo de asta.
Ca părinte, vorbeÈ™te deschis despre evenimente È™i È™tiri curente, care au impact direct sau indirect asupra vieÈ›ii voastre. În special, vorbiÈ›i despre modul în care acestea afectează oamenii È™i despre modul în care diferiÈ›i oameni pot vedea diferit lucrurile.
MergeÈ›i în locuri diverse cu adolescentul din familie – chiar È™i o plimbare în pădure sau o vizită într-un oraÈ™ din apropiere le poate oferi oportunități de a privi în jur È™i de a vedea lucruri pe care altfel le-ar putea rata.
Alăturați-vă activităților de serviciu comunitar ca familie - arată-le adolescenților cum pot face diferența, prin acțiuni mici, oferind exemple pozitive de implicare.
OferiÈ›i ritualuri de obicei sănătos, cum ar fi la cina zilnică în familie, unde toÈ›i să aibă È™ansa de a vorbi, într-un spaÈ›iu sigur, despre ziua lor - cu bune È™i mai puÈ›in bune.
5. Flexibilitate
ViaÈ›a se schimbă zilnic, iar adolescenÈ›ii trebuie să se poată adapta. Nu fi prea rigid în ceea ce priveÈ™te programul adolescenÈ›ilor. Ajută-i să prioritizeze È™i descoperiÈ›i împreună ce lucruri pot fi ratate sau amânate - È™i ce se întâmplă, drept consecință.
Încurajează o oarecare spontaneitate. GăsiÈ›i împreună echilibrul între rutină È™i imprevizibilitate.
Fii un model de urmat. Fii tu însuÈ›i spontan - È™i nu te supăra prea mult atunci când planurile se schimbă. FaceÈ›i noi planuri, adaptaÈ›i-vă din mers.
Desigur, de fiecare dată când îi laÈ™i pe adolescentul tău să facă ceva pe cont propriu, există o È™ansă rezonabilă ca acesta să eÈ™ueze. Rezistă impulsului imediat de a-i sări în ajutor È™i a face lucrurile în locul lui.
DeÈ™i este important să îl sprijini (acum È™i pentru tot restul vieÈ›ii), uneori adolescenÈ›ii trebuie să eÈ™ueze pentru a învăța. Oferă-le È™ansa să-È™i dea seama singuri unde au greÈ™it È™i ce necesită calibrare, înainte de a le oferi ajutor.
Lasă-i să te surprindă și bucură-te de rezultatele lor!