Deficitul de atenÅ£ie ÅŸi hiperactivitate (ADHD) este o tulburare de dezvoltare caracterizată printr-un pattern persistent de inatenÅ£ie, impulsivitate ÅŸi hiperactivitate. În majoritatea cazurilor tulburarea este însoÅ£ită de comportamente de tip antisocial, delincvenţă ÅŸi dificultăţi de adaptare ÅŸcolară, respectiv anormalităţi în dezvoltarea personalităţii la vârsta adultă, cu implicaÅ£ii sociale ÅŸi economice majore.
Această afecÅ£iune este frecventă la copiii preÅŸcolari ÅŸi de vârstă ÅŸcolară mică, având o incidenţă mai mare în rândul băieÅ£ilor decât al fetelor, raportul fiind de 4 la 1.
Criterii de diagnostic ale tulburării de hiperactivitate cu deficit atenţional:
A) Inatenţia
B) Hiperactivitate
C) Impulsivitate
Criteriile tulburării de conduită socială cu comportament de tip opozant, agresiv şi antisocial:
Copiii fac faţă uneori situaÅ£iilor familiale ÅŸi ÅŸcolare tensionate prin comportamente agresive. Comportamentele agresive pot reprezenta în aceste cazuri o formă inadecvată de stabilire a relaÅ£iei cu o persoană sau pot fi o modalitate de a atrage atenÅ£ia.
Frecvent, comportamentul agresiv al copiilor este semnul unei probleme în mediul social. DeÅŸi comportamentele agresive se manifestă mai frecvent la copiii care trăiesc în anumite condiÅ£ii familiale ÅŸi sociale (de exemplu conflicte între părinÅ£i, neglijare ÅŸi abuz), cauzele agresivităţii manifestate în copilărie sunt multiple.
Snyder, Schrepfermann şi Peter (1997) au demonstrat că interacţiunea negativă mamă-copil duce la un comportament agresiv mai intens, de mai lungă durată şi mai frecvent. Rezultate similare au fost obţinute şi de Dodge (1993) şi Miller şi colaboratorii (1993).
Potrivit acestor cercetări există o relaÅ£ie strânsă între absenÅ£a afectivităţii materne ÅŸi comportamentul agresiv. Cu cât este mai mic un copil cu atât suferă mai mult din cauza unei relaÅ£ii părinte-copil negative. (Campbell ÅŸi colab., 1996).