Se spune că frumusețea e în ochii privitorului. Și e adevărat, în societatea actuală, normele de frumusețe sunt cât se poate de diverse și de subiective. Standardele s-au modificat odată cu anii, iar acum noțiunea de diversitate poate fi mai degrabă o nouă sursă de confuzie, decât una de acceptare.
Ce e mișcarea Body Positivity?
Relația noastră complicată cu mâncarea ne-a condus prin nenumărate sfaturi alimentare, diete și schimbări culturale de-a lungul deceniilor. Pe fondul unei culturi a programelor de slăbire din anii 90, o organizație numită The Body Positive Movement a fost fondată, în 1996, de către Connie Sobczac. Ideea era una revoluționară, deoarece promova iubirea de sine și acceptarea, spre deosebire de rușinea și restricțiile alimentare specifice trecutului.
Ani de zile, mișcarea a rămas minoritară, până prin 2015, când a ajuns în latura mainstream și a izbucnit pe blogosferă și rețele de socializare, cu hashtag-ul #BoPo. Promovând stiluri de viață sănătoase în mod tradițional, acest hashtag și mesaj au fost adoptate rapid de companiile care doreau să își apropie consumatori diverși. Dar oare mesajul original al mișcării Body Positivity a fost în timp distorsionat de marketing și media? Este „mișcarea pozitivă” atât de pozitivă pe cât sugerează?
Vitamix a încercat prin argumentele pro și contra ce urmează să trateze toate aspectele și să aducă un plus de lumină, într-un mod cât se poate de obiectiv, asupra unei idei subiective, prin definiție:
PRO Body Positivity
+ Schimbarea stereotipului și a ideilor preconcepute
Odată cu o creștere îngrijorătoare a ratei de obezitate la nivel mondial, discriminările legate de greutate au devenit tot mai evidente. Supraponderabilitatea a devenit un simbol de lene, igienă precară și stimă de sine. Studiile au descoperit, de asemenea, că majoritatea oamenilor leagă excesul de greutate cu aceste stereotipuri nedorite și că angajatorii consideră persoanele obeze candidați nepotriviți pentru multe locuri de muncă.
Inspirând oamenii să se concentreze pe sănătate, mai degrabă decât pe standarde de frumusețe, mișcarea Body Positivity folosește un limbaj care înlătură stereotipurile, creând o societate mai incluzivă. Mișcarea separă greutatea de sănătate, și imaginea corpului de stima de sine, recunoaște stigmatizarea din jurul diferitelor tipuri de corp ce ne îngreunează ca societate și încearcă să-l modifice în bine.
+ Tragerea la răspundere a industriei modei
Succesul Body Positivity a ajuns dincolo de lumea sănătății și a ajuns la modă. Aceasta înseamnă că următoarea generație de femei va fi crescută înconjurată de imagini identificabile și de acceptare de sine. Mișcarea a început să schimbe la nivel macro – mai întâi cu adăugarea unor manechine cu dimensiuni realiste sau plus size în vitrinele magazinelor mici, tip boutique – iar mai apoi a luat pe sus mainstreamul, ajungând până pe cele mai mari scene ale show-urilor de modă, prin intermediul modelelor supraponderale, cu Vitiligo, Sindrom Down sau în scaun cu rotile. Întreaga noțiune de Body Positivity a căpătat un ecou fantastic din public: „reprezentați-ne, suntem oamenii voștri” și nume mari precum Nike sau Dove au început, de asemenea, să îmbrățișeze BoPo, într-un mod sănătos. De asemenea, mișcarea a reușit să scoată editarea foto și video exagerată din marile publicații, înlăturând utilizarea Photoshop/ Airbrush pentru a distorsiona esențial imaginea și aducând modelele mai aproape de caracteristicile „omului normal”. Body Positivity a schimbat radical datele în industria modei, și asta e probabil cea mai sănătoasă consecință, pe termen lung.
+ Sport pentru toți
Pentru persoanele care s-au luptat dintotdeauna cu probleme de greutate, și care nu s-au simțit niciodată suficient de încrezătoare, confortabile sau energice pentru a face exerciții, mișcarea Body Positivity a creat un spațiu sigur, calm și incluziv pentru practicarea sportului, care îmbrățișează toate tipurile de corp. Curvy Yoga, de exemplu, încurajează acceptarea de sine, practicând ceea ce predică. Îmbrățișează și încurajează siluetele mai pline, eliminând presiunile sociale și facilitând mișcarea. Aceasta este doar o formă de exercițiu care atenuează simptomele depresiei, fiind blând și eficient cu mintea și corpul, pentru care să îi fim recunoscători mișcării BoPo.
Aspecte negative Body Positivity
- Mișcare deturnată drept instrument de manipulare
BoPo este visul de rebranding pe care industria dietei îl aștepta. În anii 90, americanii cheltuiau 30 de miliarde de dolari pe pastile și programe de slăbit. În loc să remedieze epidemia de creștere în greutate, să dezvolte practice sănătoase de alimentație și mișcare, industria alimentară și-a dezvoltat o reputație din a valorifica disperarea consumatorilor supraponderali. Acest lucru s-a schimbat atunci când BoPo a ajuns în mainstream; companiile care doreau să se distanțeze de modurile trecute de abordare și să reia legătura cu „omul obișnuit” au redevenit relevante prin BoPo. Cu toate acestea, odată ajunse în mainstream, corpurile reale celebrate de mișcarea originală au fost înlocuite cu modele „plus sized”. În zilele noastre, „corpul ideal” rămâne totuși de neatins celor mai mulți dintre cei care luptă pentru „noul perfect”. Într-o mișcare care a celebrat cândva toate corpurile și toate culorile, hashtag-ul #BoPo a răsturnat stereotipurile, însă acum a ajuns să însoțească aproape exclusiv o formă antitetică standardelor anterioare de frumusețe. În definitiv, a schimbat extrema. Până când mișcarea nu va scăpa de manipularea industriilor și de aceste extreme, nu va putea reveni niciodată la varianta sănătoasă, de bază – iar hashtagul #celebrateallwomen va fi doar un vis!
- „Păcălirea” standardului – o alternativă periculoasă a stimei de sine
Într-o societate în care creșterea în greutate este văzută ca o problemă de sănătate, atât pentru bărbați, cât și pentru femei, nu ar trebui să ne găsim motive în plus de a ne întoarce fața (și totodată atenția) de la acest aspect. Suntem destul de buni la a fugi de concluzii inconfortabile, iar asta și fără ca firmele de îmbrăcăminte sau mișcarea BoPo să justifice mărimile nesănătoase.
De exemplu, mărimea medie a rochiei americane – 14 – este de fapt marcată în Marea Britanie și Australia ca fiind 16. Mulți mari producători de haine au ales să își facă însă toate mărimile mai permisive, la nivel mondial. Prin schimbarea etichetelor, companiile se asigură că ne încadrează „în norme”, și ne hrănesc ego-urile determinate de „standardul de frumusețe”, mai degrabă decât de realitatea în care ne aflăm – și care ar trebui să ne facă mai conștienți cu privire la riscurile pentru sănătate.
- Trupul ca punct de focus și semnalele mixte
BoPo s-a transformat, până la urmă, într-un alt motiv pentru care corpurile noastre sunt în centrul unei discuții societale. Relația noastră cu corpurile noastre nu ar trebui să fie un discurs public, deoarece este mai greu pentru indivizi să-și găsească propriul echilibru cu imaginea de sine și sănătatea lor, când trebuie încontinuu să le „justifice” altcuiva. Presiunea de a ne iubi corpul a înlocuit presiunea de a ne perfecționa corpul.
Te iubești suficient? Iubește-te, mănâncă gogoașa! Iubește-te, nu mânca gogoși! Neutralitatea corpului este singura modalitate prin care putem schimba mentalitatea oamenilor. Atâta timp cât corpurile noastre sunt constant în centrul atenției, indiferent de care parte a îndemnului, ne vom simți mereu vulnerabili și nesiguri.
Concluzia: de la celebrarea diversității, până la încurajarea sănătății fizice și mentale, indiferent de forma corpului, mișcarea Body Positivity îi inspiră pe mulți – iar pentru asta, nu putem fi decât recunoscători.
Cu toate acestea, industria alimentară și multe branduri vestimentare au găsit variante de a valorifica această inspirație și ne distorsionează, încă o dată, imaginea de sine. Rămâne să vedem dacă, până la urmă, BoPo va reprezenta următorul nivel de iubire de sine sau un instrument eficient în a ne distrage atenția de la obiectivele personale de sănătate.
Tu ce părere ai despre parcursul mișcării și cum crezi că se va sedimenta impactul său pe viitor?